Korsika 2018

trajektem z Janova, ubytování v kempech u Ajaccia, v Rondinaře a Bodri, výlety do Alta Rocca, Cap Corse, Restonica, Occi

cestou návštěva Zoo Mnichov

 itinerář       deník         mapa

 

korsika   korsika   korsika

Bonifacio   Rondinara   St. Florent

více fotek

fotky ze Zoo Mnichov

 

videa z Korsiky

     Na Korsice jsme byli již v roce 1998 s partou pěti auty. Tentokráte jsme jeli s dcerou a její rodinou. Absolvovali jsme podobnou trasu jako tenkrát, ale díky lepší informovanosti z internetu jsme viděli i jiné věci.

 

31.6.

    Tam jsme jeli s přestávkami. První zastávka byla v Mnichově v zoo. První parkoviště u zoo bylo zcela plné, druhé skoro také. Vešli jsme dovnitř vchodem u plameňáků, vstupenky pro důchodce nás stály 11 E (podražili, protože na internetu psali 8). Hned zkraje byl pavilon opic a dole pod ním akvárium. Nejzajímavější byl malý orangutánek, který se mazlil s dekou.

zoo mnichov   zoo mnichov

    Pak tam byli plameňáci, tučňáci, antilopy. Piva zde měli za 3,8 E, k tomu se platila záloha 1 E za flašku. Byla tam houpací lávka, ohromná voliéra s několika druhy ibisů, dětské hřiště. Vláďa se vyfotil se sochou gorily.

    Pak jsme jeli přes Garmisch-Partenkirchen do Rakouska. Cesta vedla tunelem pod Zugspitze a přes Felsenpass do Imstu. Měli jsme zajištěné ubytování v Horním Imstu, vedl tam šílený krpál. Ubytování jsme měli v apartmánech Winkler za 116 E (byl to pětilůžák, Evička byla braná jako dítě do 6 let.

    Šli jsme na krátkou vycházku. Hned pod hotelem bylo jezero, já se v něm koupala, voda mohla mít asi 12°C. U jezera probíhal muslimský piknik. Šli jsme asi 200 m k Modré jeskyni (Blaue grotte) u potoka.  Byla to malá jeskyňka a ze stropu tam tekla voda. Dolů do Imstu vede kaňon Růžové zahrady podél potoka Schinderbach. Vypadalo to, že je to dobře upravená cesta, psali, že je to 1,5 km a spád 250 m. Potok má ohromné koryto plné kamenů způsobené zřejmě jarním táním. Z Imstu nahoru vede lanovka až na hřebeny, ty tu mají výšku okolo 2700 m, dolů vede bobová dráha.

1.7.

    Ráno bylo azuro, z okna jsme měli krásnou vyhlídku na okolní kopce. Měli jsme vybavenou kuchyňku, tak jsme si udělali snídani z vlastních zdrojů. Odjížděli jsme v 8 hodin. Jeli jsme směrem na Švýcarsko mimo dálnici, vyhýbali jsme se i placenému tunelu. Na rakousko-švýcarských hranicích dělali úpravy komunikace, ujížděla jim nad řekou, tak tam byly semafory.

    Ve Švýcarsku v Scuolu jsme se pokusili vzít benzín. Pumpa byla bez obsluhy a pouze na mince, které jsme neměli. U nádraží byla restaurace, vše bylo otevřené, ale nikde nikdo nebyl, chtěli jsme si dát kafe.

    Další pokus o benzin byl v Suschu, bylo to opět bez obsluhy, ale dalo se platit kartou. Napřed se do automatu dala karta, vyndala se a mohlo se tankovat. Benzín byl asi za 38 Kč/l. Honza nám tvrdil, že tady bude benzín levnější, ale levnější byl v Rakousku, tam to vycházelo na cca 34 Kč/l.

   Odbočili jsme do Predy, bylo to asi 15 km přes sedlo. Preda leží v údolí, je tam vápenka, ve které dělají prohlídky. Zajímavostí je zde vlak, který zde vyjíždí z tunelu, dále pokračuje smyčkovými tunely, kde vedou 2 smyčky přes sebe.

    Chtěli jsme se projít ke břehům jezera Palpuogna, ale nebyla tu možnost někde zastavit. Bylo tam jen pár míst podél silnice a to obsazených. O kus dál byl statek, u kterého se zastavit dalo. Šli jsme na krátkou vycházku přes pastviny k malým jezírkům. Cesta byla přehražena elektrickými ohradníky, musela jsem je otevřít. Zkusila jsem vlézt do jezírka, na ruce byla teplota celkem ucházející, na nohy ale hodně studená. Nad jezírkem byl vodopád.

    Při zpáteční cestě k hlavní silnici jsme se stavili v sedle Albula ve výšce 2307 m, byl tam hospic. Dali jsme si tam kafe, sice brali eura, ale kafe stálo 4 E. Bylo tu docela dost zbytků sněhu a ohromné kamenné suťoviště.

    Projížděli jsme Sv. Mořicem. Jsou v něm noblesní hotely a krásná jezera. Na cestě k italským hranicím bylo několik dalších jezer. Byli jsme ve výšce asi 1700 m, pak jsme sklesali serpentýnami dolů ke hranicím.

    Asi 10 km za hranicemi byl vodopád Fraggia Borgonuovo di Piuro. Zastavili jsme v městečku a došli k vodopádu. Tam bylo přecpané placené parkoviště. Lidí tam bylo jak na plovárně, vyvalovali se tam na dekách a opalovali se. Vodopád padá docela mohutným proudem dolů. Dole jsou ohromné kameny a odtéká tam odtud potok. V něm se lidé cachtali. Byla tam mohutná vodní tříšť. Jinak byl hrozný hic, 35 °C.

     Cesta nás vedla okolo jezera di Como, skoro celé to vedlo v tunelech, byly jeden za druhým do délky až 3 km, jezero nebylo skoro vidět. Pak již jsme najeli na motorovku do Milána, byl hodně hustý provoz, takže jízda byla pomalejší. Kolem Milána byl okruh, my jeli východním okruhem, byl placený za 2,2 E. Pokračovali jsme po dálnici do Janova. Měli tam původní dvouproudou silnici, tu pak ohradili protihlukovými bariérami a dostavěli druhý směr, který byl přímější a vedl více tunely. Jako dálnice to moc nebylo, byly tu docela ostré zatáčky.

   K 7. hodině jsme dojeli do Janova. Mají tu blbě označenou trasu na odjezdy trajektů, GPSka  nás hnala někam jinam, i když jsme jí dali přesnou adresu. Pak se nás pokusil vést Vašek, ale také se trochu motal, opravdu to bylo špatně značené. Stáli jsme ve frontě na registraci a asi ve ¾ na osm byli v řadě na trajekt, bylo tu asi 8 řad aut. Stály tu dva trajekty, z nich jeden do Palerma, ale náš ne. Po osmé hodině přijel menší trajekt Moby (s touhle firmou jsme měli jet), ale postával někde vzadu, náš to nebyl.  Náš trajekt přijel až před devátou hodinou, kdy již jsme měli odjíždět.

   Zhruba v 10 hodin již bylo vše naloženo a mohli jsme odrážet, ale pořád něco řešili s vysílačkou, jezdila sem servisní aura. Pak přijela parta motorkářů, které ještě naložili, mysleli jsme, že se na ně čekalo.

    Ale pak jsme se dozvěděli, že zpoždění bude ještě větší, mělo se odjíždět v 1 hodinu po půlnoci, a že dojedeme do Bastie až v 11 hodin. Společnost proto dala všem pasažérům zadarmo kabinu, večeři a snídani. Ivča s rodinou měli koupenou kabinu a již se odebrali spát, tak jsme jim to byli říci. Oni měli velikou pětilůžkovou kabinu se dvěma sklopnými lůžky, my poloviční, 1lůžko sklopné, u toho bylo samostatné WC a sprcha. K večeři byly těstoviny s kečupem a řízek, voda. Koupili jsme si k tomu pivo za 3,9 E. Pak jsme vypili šampáňo, které jsme koupili zlevněné u pumpy  u Lago di Como za 3 E.

 

 2.7.

     V noci jsem se probudila ve tři hodiny a pořád jsme ještě stáli. Rozjeli jsme se asi až ve 4 hodiny. Ráno jsme dostali ubohou snídani - croisant a kafe nebo čaj. Do Bastie jsme dorazili až po 11. hodině s více než 4 hodinovým zpožděním.

    Hned jsme vyrazili na trasu, bohužel všechny směry jsou zpočátku společné a dost ucpané.  Až od odbočky na Corte to bylo v pohodě. Překonávají se tam ale veliké kopce, tak se cesta vlekla. Projížděli jsme malými vesničkami s úzkými uličkami. Byly krásné výhledy na hory.

    Za Corte jsme se stavili v rezervaci A Cupulatta, byla to želví rezervace asi 20 km před Ajacciem. Vstupné stálo pro dospělé 11 E, pro děti 8 E, žádné slevy nevedli. Měli zde ve výbězích spoustu želv. V první části byly středomořské želvy, byly to většinou malé želvy žijící zde v původním prostředí, výběhy měly ohrazené zídkami. Ve druhé části byly exotické želvy – obrovské i z Galapág a další druhy, některé se pohybovaly velice rychle, v jedné ohradě bylo asi 20 želv. Byly tam také nově vylíhlé malé želvičky různých druhů i vodní. Bylo to docela pěkné, ale stejně drahé jako daleko větší mnichovská zoo.

    V Ajacciu byla zácpa na kruhovém objezdu na kraji města, největší fronta byla v protisměru.  Měli jsme zajištěné ubytování v kempingu Le Sud v Isacolle kousek za Ajacciem. Postavili jsme stany, uvařili večeři a šli se koupat do moře. Bylo to asi 150 m, museli jsme překročit potůček. V moři byly studené pásy, bylo to od toho vlévajícího se potoka. Moře bylo klidné. Evička nechtěla do vody vlézt. Večer jsme šli v 11 hodin spát.

 

3.7.

    Ráno jsme vstali před sedmou hodinou.  Měli tu poněkud bordel, polovina záchodků a sprch byla zahrazena páskou. Ráno jsme byli opět na pláži. Evička se osmělila, když jsme si hráli na žraloka, tak vlezla do vody a s křidélky plavala mezi námi. Vašík se snažil plavat na znak.

    Pak jsme uvařili oběd a vyrazili na výlet do Ajaccia a na mys Parata severozápadně od něj. Na mysu je maják a za ním tři ostrovy Sanguinaires s ruinou majáku a lazaretu. Byl děsný hic, došli jsme sem z parkoviště, byla tam restaurace, ale hodně drahá. Byly tam na pobřeží veliké kameny. Vyšplhali jsme se k původnímu majáku a pak si v bufetu u restaurace daly děti zmrzlinu, my pivo.

    Pak jsme si chtěli prohlédnout centrum Ajaccia, ale nepodařilo se nám zaparkovat, všude bylo vše plné a jít někde z větší dálky se nám nechtělo. Nakoupili jsme v Carefouru - 24 malých piv (0,25 l) stálo 4,6 E.  Bylo to místní pivo Königsbier ve skle, camembert za 1 E.

     Ročňovi jeli do kempu, my se chtěli podívat na místní hřbitov, který jsme viděli cestou od majáku. Byly tam honosné hrobky od poloviny 19. století dodnes. Byl tu i námořní hřbitov. Byly zde pamětní desky námořníků, kteří zmizeli na moři. Byla zde pohřbená i nějaká ruská emigrantka po r. 1918. Mezi hrobkami byly ulice, po nichž se dalo jezdit autem. Uprostřed bylo náměstíčko se sochou p. Marie v altánku.

    Vláďa si fotil na facebook. Když si chtěl ofotit název hřbitova, tak odložil kameru na lavičku a nechal jí tam. Cestou z centra Ajaccia jsem chtěla filmovat a kamera nikde. Vraceli jsme se přes polovinu města, zrovna byla zácpa, tak se to dost vleklo. Bylo krátce před šestou hodinou a Vláďa propadal panice, že hřbitov zavřou. Bylo otevřeno a kamera tam ležela. Vláďa místo aby se radoval, častoval se nepublikovatelnými nadávkami.

    Vrátili jsme se do kempu, mladí byli na pláži, já šla za nimi. K večeři jsme měli grilované kuře z Carefouru.

 

4.7.

    Ráno jsme se sbalili a přestěhovali se směrem na jih. Jeli jsme hodně klikatými silničkami, nedalo se jet rychle, asi 60 km jsme jeli skoro dvě hodiny. Vašíkovi se dělalo ze zatáček špatně, kvůli tomu jsme dvakrát zastavovali. Pak jsme dojeli k moři, kde trochu pookřál. Byla to  pláž Abbartello v Olmeto Plage. Děti se tam šly cachtat na kraji moře a nechaly se zalévat vlnami, Evička od toho měla mokré šaty.

    Pak již jsme to měli 30 km do vesnice Sartene. Je to údajně  nejkorsičtější město na Korsice. Bylo tam hrozně moc lidí a zoufale  málo míst k parkování. Jedno místo bylo na kraji silnice, tak tam zůstal Vašek, a my zaparkovali u obchoďáku. Nějaký domorodec tam Vláďu sprdnul, že tam nemáme co parkovat, když jdeme do města.

    Došli jsme na hlavní náměstí, prohlídli si katedrálu, prošli dvěma uličkami, byla tam jedna hospůdka vedle druhé. Ale aby se tomu dělala tak velká reklama, za to to nestálo. Prý tam mají přes léto otevřeno do půlnoci, to je asi hlavní lákadlo.

Rondinara    Pak již jsme jeli směrem na Bonifacio, v dohledu před ním jsme uhnuli na sever a ubytovali se v kempu Rondinara. Je u proslulé kruhové polouzavřené zátoky. Z kempu k vodě to však je cca 300 m. Kemp je ve svahu, tak jsou tu udělané terasy, na kterých se dají stavět stany. Byli  jsme tu s partou v r. 1997. Tehdy jsme přijeli poměrně pozdě a nemohli jsme nalézt více míst na stany, tak jsme se na jedné terase naskládali všichni vedle sebe do spacáků.

    Kemp patří spíše k dražším, platilo se 9 E za jednoho. Šli jsme se koupat do bazénu. Má celkem unikátní přepad směrem do údolí, tak se od hrany dá koukat na moře. 

    Pak jsme si dali večeři a šli se ještě koupat do moře. Trochu nás to tu zklamalo, hlavně proto, že na kraji bylo hodně řas. Je tu hospoda se slaměnými slunečníky a molo, na laguně parkovalo plno motorových člunů. Nic z toho tu tenkrát nebylo. Myslím dokonce, že v místě, kde stojí hospoda, odstranili skalky, u kterých jsme se tehdy vyvalovali. Je tu docela dlouho mělko a ani vlnka. Odcházeli jsme odtud až po západu slunce.

 

5.7.

    Tento den měli Ročňovi odpočinkový den, dopoledne byli v bazénu a po obědě u moře. Řasy to celkem odneslo.

    My s Vláďu vyrazili do hor Alta Rocca. Jeli jsme do Porta Vecchia a hned za ním uhnuli směrem ke kopcům. Naše první zastávka byly ruiny megalitického opevnění Araggio. Mělo to být od parkoviště 400 m, byla tam velice příjemně vyhlížející hospůdka. Jenže těch 400 m bylo s převýšením cca 170 m velice kamenitým terénem, napřed mezi kamennými ohradami, pak mezi chroštím.  Vláďa to asi 50 m před cílem vzdal. Říkal mi, ať jdu dál a jestli to bude blízko, mám na něj zavolat nebo se vrátit. Bylo to ještě celkem daleko. Byla tam kamenná zeď, brána, uvnitř opět jedna prostora s průchodem a veliký kamenný kvádr. Volala jsem na Vláďu, ale už se mu nahoru nechtělo. Byli tam nějací lidé s miminkem, na zpáteční cestě jsme potkali dvě rodinky škrábající se nahoru. Dole byl Vláďa zcela propocený a vyprahlý.

    Pokračovali jsme do Ospedale, což je horská vesnička ve svahu. Byl tam kostelík, 2 hospody, sluneční hodiny na kameni. V jedné hospodě jsme si dali kafe na terase nad terénem, byla tam krásná vyhlídka.

     Kousek nad Ospedale byla další vyhlídka, byla tam úplně nová silnice. Na kopci je přehrada Ospedale, bylo to tu podobné jak v Rocky Mountains, bylo to krásné jezero obehnané skalami, byly tam borové lesy.

    Za jednou skalkou byla Cocoon village. Bylo to několik futuristických domečků zavěšených  na skále s kulatou prosklenou střechou, nahoru vedlo schodiště, bylo to však za plotem s cedulkou Privat property.

    Pokračovali jsme do vesnice Zonza, na křižovatce silnic. Jeli jsme do sedla Bavella, cestou jsme viděli v ohradě chlupatá prasata. Na sedle bylo zcela narváno, pod sedlem restaurace. Cestou jsme dělali několik zastávek s výhledy na hory. Zaparkovali jsme na placeném parkovišti za 4 E. Přes vrcholky hor zde prochází mezinárodní turistická cesta G 20. Udělali jsme okruh ke skalnímu oknu Tru de la Bomb. Bylo to celkem pochybně značeno, v mobilu to bylo značeno jen jako čárkovaná cesta, okno v mapě nebylo zakreslené. Získali jsme pofidérní mapku, kde cíl byl označen Tafunatu di Cumpuleddu – jak se pak ukázalo, bylo to to okno.

    Potkali jsme cestou mladé Čechy a na okno se jich ptali, oni o něm nevěděli. Je značný kus zamaur rozcestím několika tras. K oknu byl celkem drsný přístup. Vrátili jsme se za něco málo přes ½ hodiny, bylo to mírně z kopečka.

    Zastavili jsme se v Zonze, bylo to pěkné mšstečko s kruháčem s pomníkem na náměstíčku. Nakoupili jsme ve Sparu, ale bylo to zde trochu dražší. Cestou byly dvě další vesničky San Gavino a Levie, ale byly celkem obyčejné.

   K moři jsme se vrátili přes sedlo klikaticemi. Pak jsme přejeli další hřbet z vesnice Sotta na silnici T 10, rostly tam korkové duby.

    Bazén byl otevřený pouze do 18 hodin, tak jsme ho nestihli.

 

6.7.

    Podnikli jsme celodenní výlet do Bonifacia. Původně jsme měli v plánu jet dopoledne na vyjížďku lodí kolem Bonifacia, ale byl hodně silný vítr, tak jsme uvažovali, že by mohly být dost velké vlny, tak jsme jeli raději na kopec do centra Bonifacia. Parkoviště v centru bylo pouze pro abonenty, pro turisty bylo pouze parkoviště na špici Bonifacia. Platilo se zde 70 c za ¼ hodiny respektive za každých dalších 30 min. Podívali jsme se z útesů, dříve tu asi stála děla. Opravdu byly velké vlny, s loděmi to házelo. Byl tam výstavní hřbitov s krásnými hrobkami. Pak byla plocha nikoho, vypadlo to, že tu něco zbourali, zbyly tu jen dvě kulaté věže  – ruiny větrných mlýnů.

    V centru jsme šli ke schodišti krále Aragonského a po něm sešli dolů k moři, šlo se asi 200 m po schodech a poté v polootevřeném tunelu nad mořem výšky cca 2 m. Dle mapy měla cesta končit v jeskyni, ale zřejmě jim kus spadnul. Schody byly docela vysoké a strmé, vstupenka sem stála 2,5 E. Za 3,5 E se dal pořídit kombinovaný lístek s přístupem na bastion.

    Procházeli jsme uličkami, bylo zde hodně lidí, všude plno krámků. Pak jsme krátce zastavili v přístavu. Cesta lodí měla stát 17,5 E. Podél přístaviště bylo plno zahradních restaurací. Parkovalo zde řada nóbl jachet, třeba z Londýna. Nakoupili jsme ve Sparu. Měli zde levné víno.

   Po třetí hodině jsme se vrátili do kempu. Koupali jsme se v bazénu, bylo tam jen pár lidí. V sousední hospodě měli puštěný fotbal. Francie hrála proti Uruguai a diváci přitom dělali hrozný binec. Děti v bazénu měly na tvářích francouzské vlajky.

    Po večeři jsme šli k moři. Byla hrozně studená voda, silný vítr jí asi přinesl z moře. Šli jsme se podívat na pláž na poloostrově, byly tam vysoké nánosy suchých řas.  Po návratu ke stanům jsme zjistili, že nám zmizela alumatka, kterou jsme měli u stanu. Vláďa s dětmi ji šli hledat ve směru větru.  Našli ji asi 80 m daleko v křoví. Večer řvaly cikády jako pominuté, viděli jsme jednu sedět na větvi.

 

7.7.

     Ráno jsme se sbalili a po deváté hodině, odbočili směrem severním. Čekal nás přejezd celou Korsikou do Bodri, což bylo asi 200 km. První zastávka měla být v Corte, ale zalíbila se nám pláž v Tarco. Zastavili jsme tam a já s Ivčou a dětmi jsme se cachtali. Šlo to prudce do vody, byla průzračná voda, protože tu byly kameny. U pláže byla hospůdka a Vláďa v ní seděl na kávě.

    Pokračovali jsme do Corte a nakoupili tam v ohromném obchoďáku Casino. Jeli jsme do soutěsky Restonika. Silnice vede 15 km soutěskou, v níž teče říčka. Zastavili jsme u informací a dali si tam oběd. V informacích seděla slečna, ale není jasné proč, protože anglicky neuměla a mapu taky žádnou neměla.

    Jeli jsme dál, cesta se zužovala, k vodě vedl prudký sráz. Dojeli jsme k pěkné restauraci, Vašek toho již měl dost a proto se vraceli zpět. My jeli ještě asi 4 km, byla to docela síla. Byla to uzoučká silnička, místy sice byly výhybny, ale proti jelo moc aut. Někteří měli představu, že se přistaví ke skále a my to po kraji srázu nějak projedeme, ale jet jedním kolem na kraji propasti se nám nechtělo.

    Na konci bylo placené parkoviště, nebylo nikam vidět. Měla tu být vycházka k jezeru de Melo, ale bylo to 300 m výškových. Zpět už byla cesta jednodušší, protože nahoru již skoro nikdo nejel. Stahovala se mračna. Projeli jsme Corte a za ním se strhnul prudký slejvák. Některá auta v něm dokonce zastavovala.

    Jeli jsme na severní pobřeží do kempingu Bodri u lle Rousse. Kemp je skoro u moře, ale mezi ním a pláží vede úzkorozchodná železnička. Na pláž se musí podchodem. V kempu jsme si našli místo u kolejí za plotem. Místa s více stromy byla beznadějně obsazena, ale alespoň jsme to měli blíže k vodě.

    Šli jsme se koupat. Byly trochu vlny. Evička se odvážila do vody až po chvíli, ale pak se jí to líbilo. Vláďa filmoval západ slunce. Vláček okolo jezdil do Calvi, jízdné stálo 12 E zpáteční, jízda trvala 40 min, poslední vlak jel v 20:04.

 

8.7.

    Nechali jsme opět mladé na pláži a v kempu, a vyrazili jsme na výlet okolo Cap Corse. Jeli jsme na východ přes kopce do St. Florent. Projížděli jsme pustou krásnou krajinou, nazývají ji Desert des Agriates, byly to kamenité kopce, občas byl kaňon, vedly tam odbočky, ale pouze pro čtyřkolky. Zastavovali jsme na vyhlídkách, bylo to velice fotogenické.

    St. Florent nazývají korsické St.Tropez. Opravdu ho trochu připomíná, byl tam veliký přístav pro jachty. Některé byly velice boháčské. Na nábřeží byly úzké domy s hospůdkami a krámky. Nebylo tu tolik lidí jako v St. Tropez. Byli jsme tam ale dost brzy, zřejmě to tu žije hlavně více večer.

    Pokračovali jsme ve směru hodinových ručiček okolo poloostrova. Západní strana je velice srázná, silnice někdy vede hodně vysoko, bylo opět řada výhledů. Zastavili jsme ve vesničce Negru. Byla tam kamenitá pláž, dali jsme si kafe v hospůdce nad pláží. Byl tam spadlý starý most.

    Dále byla vesnička Nonza, byla to vesnice vysoko na kopci, nahoře byl kostel a hrad s vyhlídkou, ale nikde se nedalo zaparkovat, vedla tu jen úzká silnička, zastavili jsme pouze na snímek. Dole pod vesnicí byla pustá pláž, celá černá a na ní byly obrazce a nápisy z kamení.

    Projížděli jsme další vesničky, byly v nich tak úzké uličky, že se nedalo skoro projet. Tak jsme se třeba nedostali do Porto Centuri. Ve vesnici Baragogna byl zámek Fantauzzi, asi soukromý, vedla k němu kamenitá cesta. Na vrcholu byly dvě strážní věže (jedna z nich Cocinco), ale nedalo se k nim dostat, byly na soukromém pozemku. Taky tam byl větrný mlýn, ale bez lopatek. V Erse byla odbočka k nejsevernějším vesnicím Korsiky.

     Jedna z vesniček byla Tollare, byla maličká, rázovitá. Byly tam řadové domy, stylové s kulatým vchodem, člověk měl pocit, že jim prochází přes zahradu. Byl tam maličký přístav, kaplička, věž, ale pro turisty tu nic nebylo. Vedle byla pláž, u ní docela velký prostor k parkování. Na druhém konci pláže zřejmě byla hospůdka, ale nedalo se k ní dojet.

    Další vesnice na severním cípu byla o něco větší vesnice Barcaggio s přístavem jachet. Bylo zde více aut a méně míst na parkování. Zastavili jsme na zákazu stání u přístavu. Parkovala tam  turistická loď. Dali jsme si pivo u stánku,  místní pivo bylo dražší než Heineken, malé stálo 3,5 E.

   Pak již jsme se vraceli po východním pobřeží poloostrova. Na kopci tam byla vesnice Rogliano, byl v ní pěkný kostel a nahoře na kopci ještě klášter, ale k tomu jsme již nejeli. Sjeli jsme dolů k moři. Cesta po tomto pobřeží byla rychlejší, byly zde vesničky s plážemi, hrad nad vesnicí Laura na kopci. Dojeli jsme do Bastie.

    Z Bastie jsme jeli po delší trase 80 km přes Ponte-Novo, ale bylo to rychlejší než přes hory. Část trasy byla společná s tou do Ajaccia. SMS jsme oznámili, kdy přijedeme a čekala na nás večeře. Po večeři jsem se ještě byla koupat. Sledovala jsem západ slunce, i když je Bodri na severním pobřeží, slunce zapadalo skoro za mořem, zapadlo v 9.04.

 

9.7.

    Jeli jsme na společný výlet do kopců. Jeli jsme ve směru na Calvi do vesnice Lumio. Z ní jsme podnikli výstup do kopce do opuštěné vesničky Occi. Vedla tam strmá cesta částečně se schody. Byl děsný hic, chodili tam lidi, někteří již seshora, byli to samí domorodci. Nahoře byla vesnice v ruinách, byly tam kamenné domy, na nich cedulky Privat, některé dokonce s dveřmi. Uprostřed byl opravený kostelík, dala ho opravit nějaká modelka. Byl tu krásný rozhled okolo na pobřeží.

    Sešli jsme dolů a přesunuli se do vesničky St.Antonino na špičce kopce. U kostela bylo celkem rozsáhlé parkoviště, použitelné pouze přes závoru za kovové 2 E. Kdo by je neměl, tak má smůlu. Šli jsme nahoru po schodech do vesničky. Mapku tam prodávali pouze za 2 E. Ve vesnici byly úzké klikaté uličky, vedly tam průchody jak tunely. Nahoře byla vyhlídka, všude bylo hodně květin, na terase byla hospůdka. Dolů jsme šli po jiném schodišti.

    Přesunuli jsme se do další vesničky Pigna jen asi 3 km. Byla také na kopečku, ale níže. Bylo to tam umělecky zaměřené – bylo tam muzeum hudby, dílna na hudební nástroje, auditorium, kde pořádají hudební akce. Opět to bylo jen pár uliček, dal se udělat okruh se spojujícími cestami po schodišti. Na konci byla restaurace, byla tam zahrádka pod stříškou z květin, další veřejná zahrádka, kostelík. Parkovat se dalo pouze u hlavní silnice, protože placené parkoviště ve vesnici bylo zcela zaplněné.

    Sjeli jsme dolů  k moři a jeli jsme směrem ke kempu. Vláďa chtěl ale nakupovat a i Vašek chtěl brát benzín. Vláďa se chytil ukazatelů Casino Calvi, tak jsme jeli tam asi 20 km. Kousek směrem od kempu ve směru Ile Rousse od kempu byl supermarket Leclerc.

   Odpoledne jsme se koupali v moři, bylo zcela klidné a bylo tam strašně moc lidí. Večer jsme byli zaplatit, bylo to zde docela drahé – 9 E za člověka, 5 E za stan a auto a navíc elektrická přípojka.

 

10.7.

    Ráno jsme měli budíček po 6. hodině, v 7 hodin jsme odjížděli. Sbalili jsme se a odjeli do Bastie. V Bastii byla zácpa, ale asi v 9:30 již jsme byli v přístavu. Kontrolovali auta otevíráním kufrů. Ptali se, zda nevezeme nějaké rostliny. Kdyby věděli, že máme pod sedadlem uřezané opuncie. Ale asi spíše hledali tajné úkryty pro uprchlíky, viděli jsme nějaké potulovat se po ostrově.

moby

    Po desáté hodině začalo nalodění, odjížděli jsme v 11 hodin dle jízdního řádu. Trajekt byl poloprázdný. Vzhledem ke zkušenostem z cesty sem a že jsme s Vláďou z Capu Korsika viděli loď Moby ve tři odpoledne (to zřejmě měl asi tak 3 hodiny zpoždění), tak jsme raději zrušili objednané ubytování v Cremoně, protože tam byl příjezd nutný do 9 hodin večer, a objednali ho blíže ve městě Borgonuovo.

    Bylo to asi 1,5 hodiny po dálnici z Janova, tam jsme mohli být do 11 hodin večer, tak jsme měli dostatečnou rezervu. Nedlouho po naší cestě spadnul v Janově dálniční most, spadlo tam plno aut a byli mrtví. Byla to okružní dálnice nad Janovem, po které jsme nejeli.

    Dojeli jsme do Borgonuovo, byl to hotel pro emigranty, protože tam byli samí tmavěji zbarvení.

 

11.7.

    Ráno jsme se sbalili a jeli rovnou do Prahy.

                                                                           

porovnej s Korsika 1997

 

zpět    hlavní stránka